ترکیه: صادرات کاشی سرامیکی در 2020 هم‌چنان در حال رشد است

15 شهریور 1399

علی‌رغم کاهش تقاضای داخلی، صنعت کاشی سرامیکی ترکیه به لطف عملکرد قوی و ادامه‌دار خود در بازارهای بین‌المللی همچنان پُر رونق باقی مانده است.

erdem cenesizدر حالی که فروش داخلی کاشی‌های سرامیکی ترکیه در سال 2019 به شدت کاهش یافت (21.7 درصد کاهش نسبت به 2018 به 184 میلیون متر مربع) و تولیدکنندگان کاشی ترکیه مجبور شدند تا تولید را تا حدود 40 میلیون متر مربع کاهش دهند (کاهش 11.6 درصدی نسبت به 2018 به 296 میلیون متر مربع)، صادرات به روند رشد بدون وقفه که از سال 2016 آغاز شده بود، ادامه داد و به بالاترین سطوح تا کنون در 20 سال گذشته دست یافت: 116 میلیون متر مربع، 15 درصد رشد نسبت به 2018 به ارزش 664.7 میلیون دلار آمریکا (%10.9+ درصد) که با فروش در 160 کشور در سراسر جهان به دست آمد.

اگر شیوع همه‌گیری کرونا ویروس در بهار امسال نبود، بر اساس نتایج به دست آمده در دو ماه نخست سال، نرخ رشد صادرات سال 2020 صنعت کاشی ترکیه احتمالاً حتی بیشتر هم می‌بود: %31+ در حجم و %27.6+ در ارزش (113.5 میلیون دلار) در مقایسه با دو ماه نخست 2019، شامل رشد استثنایی 136.5 درصدی در ارزش فروش در ایالات متحده آمریکا و 30 درصد افزایش عالی در آلمان.

هم‌چنین به نظر می‌رسد ترکیه که سومین صادر کننده بزرگ کاشی در اروپا و در حال حاضر پنجمین صادر کننده بزرگ کاشی در جهان است، حادترین مرحله همه‌گیری را بهتر از سایر رقبا پشت سر گذاشته و آسیب‌های ناشی از کاهش در مصرف بین‌المللی و تجارت را محدود کرده است. در نیمه نخست 2020، صنعت کاشی ترکیه رشد 9.3 درصدی در ارزش صادرات به 344 میلیون دلار را ثبت کرد.

در 2019 ایالات متحده آمریکا به بزرگ‌ترین بازار خارجی برای کاشی‌های سرامیکی ترکیه تبدیل شد که 14.1 درصد از کل صادرات کاشی را تشکیل می‌دهد و بالاتر از 10.5 درصد یک سال پیش‌تر از آن بود. درآمدها از 62.9 میلیون دلار در 2018 به 93.4 میلیون دلار در 2019 افزایش یافت (%48.5+) و سهم ترکیه از کل واردات کاشی ایالات متحده از %4.7 به %6 رسید.

اِردِم جِنِسیز (Erdem Cenesiz) رئیس فدراسیون سرامیک ترکیه گفت «ما خوش‌بین هستیم و معتقدیم که دوره پس از کرونا ویروس فرصتی را برای صادرات سرامیک ما عرضه خواهد کرد که بیش از همه در ماه ژوئن رشد کرد. در بخش کاشی بسیار محتمل است که ما سال 2020 را بدون مشاهده کاهش در صادرات به پایان برسانیم».

صادرات چینی بهداشتی ترکیه تحول متفاوتی داشت. علی‌رغم رشد 4.8 درصد بیش‌تر در ارزش در 2019 که به 271.6 میلیون دلار رسید (بالاترین سطح از سال 2000 تا کنون) و شروع خوب در 2020، شیوع همه‌گیری تأثیر منفی بر فروش صادرات داشت و نیمه نخست سال با 116 میلیون دلار و کاهشی 14.3 درصدی در مقایسه با نیمه نخست 2019 به پایان رسید.

cww newsletter eng

cww media kit 2018

To enhance site functions, collect statistical data and improve your overall browsing experience, this site may install third-party cookies on your computer. Amongst other things, these have the purpose of providing services and sending advertising messages in line with the preferences you have expressed during navigation. To find out more or to refuse consent to the use of all or some cookies, click here. By clicking on this banner or any banner element you agree to the use of cookies.