کاشی ایتالیا به سطح قبل از همه‌گیری COVID-19 رسید

26 خرداد 1400

در3ماهه اول سال 2021 فروش رشد 9 درصدی را تجربه­‌کرد (+0.7% در مقایسه با 2019) فروش در ایتالیا تا19% و مقدار صادرات 7.3% بود. پیشگامان صنعت درباره‌ی افزایش شدید هزینه­‌های انرژی، بسته­‌بندی محصول نهایی و حمل‌و­نقل دریایی به ایالات متحده نگران هستند.

به‌­دنبال عملکرد ضعیف (هرچند کمتر از حدانتظار منفی) در سال 2020، صنعت کاشی ایتالیا در سه ماهۀ نخست سال جدید بازی از­دست‌­رفته را دوباره در­دست گرفت و توانست به سطح قبل از فراگیری COVID-19 برسد. همانطور که Giovanni Savorani رئیس Confindustria Ceramica توضیح می‌­دهد، وضعیت از نیمۀ دوم سال گذشته شروع به بهبود کرده و ریزش ازسر گذرانده در دوران تعطیلی را تاحدودی کاهش داد.

در مقایسه با نشانه‌­های ناخوشایند سلطۀ بیماری در سال قبل (کاهش تولید کاشی سرامیکی 14%، کاهش فروش کلی 3.9% هم در حجم و هم در ارزش، تقریبا نصف‌­شدن مقدار سرمایه‌­گذاری، جدول 1 را ببینید) تا 31 مارس سال 2021 تمامی شاخص‌­ها به محدودۀ مثبت بازگشتند.

گردش­‌مالی در مقایسه با Q1 2020؛ 9% افزایش داشت که ناشی از بهبود فروش در ایتالیا (+18.9%) و صادرات (+7.2%) است. این نتایج نه‌­تنها بازگشت پیش­‌بینی‌­شده پس از افت سال 2020 را نشان می‌دهند بلکه نشان‌­دهندۀ یک بهبود واقعی هستند (تقریباً 7 درصد افزایش کلی نسبت به Q1 2019). در اعدادی که در یک کنفرانس مطبوعاتی در اجلاس عمومی سالیانۀ Confindustria Ceramica ارائه داد خاطرنشان کرد: "صنعت ما مقاومت و سازگاری زیادی از خود نشان داد. به‌­طور کلی افزایش علاقۀ جهانی به حوزۀ مسکن، درکنار پایداری، دوام و سالم بودن سرامیک باعث افزایش تقاضای جهانی نسبت به این کالا شده‌­است و ما توانسته‌­ایم از این تقاضا استفاده کنیم".

Savorani رشد دو رقمی ثبت ­شده در بازار داخلی را تایید­کرده و افزود که این تغییر روند برای اولین ­بار طی 15 سال کاهش مداوم گذشته رخ­‌ داده‌­است. وی اضافه­ کرد: "تردیدی در دل‌ گرم‌­کننده بودن رشد 19 درصدی نیست، حتی اگر در مقایسه با نقطۀ شروع کم 720 میلیون یورو به­‌دست آمده باشد. مشوق­ های ارائه­ شده در طرح برنامۀ بازیابی و ساده­‌سازی تشریفات اداری می­توانند به رشد دائمی و سازگار کمک کنند، این همان چیزی است که ما در انتظار و امیدوار به تحقق آن هستیم. به ­ویژه با درنظر گرفتن این موضوع که طرح Superbonus هنوز به پتانسیل نهایی خود نرسیده­ است."

در حوزۀ عملکرد در بازارهای بین ­المللی شاهد کاهش 1.8% در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 بودیم. بنا­به توضیحات Savorani  بهترین نتایج در بازار اروپا  به ­دست آمده و این بازار در­حال تبدیل شدن به یک بازار مرجع برای کاشی­ های ساخت ایتالیا است. وی توضیح داد: در بازار امریکا شاهد بهبود کمتری بوده­ ایم و سهم آزاد­شدۀ بازار در نتیجۀ کاهش صادرات از چین (درنتیجۀ وضع عوارض ضد تبعیض) به ­راحتی توسط تولید­کنندگان داخلی (که بیشتر به گروه­ های بزرگ ایتالیایی متعلق هستند) و یا محصولات اسپانیایی، مکزیکی و برزیلی که سطح قیمت مشابهی دارند اشغال شده­ است. در­نتیجه جای تعجب ندارد که صادرات اسپانیا به ایالات متحده در سه ماهۀ اول سال 2021 ده درصد افزایش یافته­ است.

 درحالی­که درحال­ حاضر تمامی شاخص ­ها متمایل به ادامۀ روند مثبت ثبت ­شده در سه ماهۀ اول سال بوده و به نظر می­رسد که این روند تا پایان سال ادامه­ داشته­ باشد اما رهبران تجارت ایتالیا نگران عوامل دیگری هستند که ارتباطی با تقاضای بازار ندارد.

Savorani توضیح می‌­دهد: "بازیابی اقتصاد­جهانی به افزایش بسیار شدید و ناگهانی هزینۀ مربوط به عوامل تولید در بخش ما هم منتهی شده­ است. این موارد شامل پالت، پلاستیک، مقوا برای بسته­ بندی و همچنین حمل‌­و­نقل دریایی می‌­شود. ما حتی گاهی به دلیل تمرکز بیشتر کانتینرها در اقیانوس پسیفیک به­ جای آتلانتیک با کمبود کانتینر مواجه بوده و قادر به ارسال محصولات خود به صورت دریایی نیستیم".

 در 8 ماه بین سپتامبر 2020 تا می 2021 هزینۀ کارتن ­های بسته ­بندی 64%، پلاستیک بسته ­بندی 156% و پالت 68% رشد پیدا کرده ­است (شکل 1) در مورد حمل‌­­و­نقل دریایی، هزینۀ کانتینر از اروپا به سواحل شرقی ایالات متحده از 1576 دلار در اکتبر 2020 به 3359 دلار در می 2021 افزایش پیدا­کرده که این افزایش 113 درصدی تاثیر زیادی بر صنعتی دارد که 6% از فروش آن را فروش خارج از کشور تشکیل می‌­دهد.

 موضوع دیگر هزینۀ بنزین است. Savorani می­گوید: قیمت گاز طبیعی به دوبرابر افزایش یافته ­است. علاوه بر افزایش هزینۀ بنزین از 8 یورو در سال گذشته به 20 یورو در حال­ حاضر، ما با افزایش هزینه‌های تعیین­ شده توسط ETS برای CO2 مواجه هستیم که از 15 یورو در هر تن در ده ماه پیش به حدود 50-55 یورو در تن رسیده که بخشی از آن به­‌دلیل گمانه‌­زنی‌­های مالی است. (شکل 3). رئیس Confindustria Ceramica این موضوع را به ­عنوان یک تصمیم خطرناک ارزیابی می­‌کند زیرا باعث کاهش رقابت‌­پذیری در صنعتی می‌­شود که همواره به‌­شدت به حفظ محیط‌ ­زیست تعهد نشان داده و بخش قابل‌­توجهی از سرمایه­‌گذاری خود را صرف کاهش انرژی و اثرگذاری مثبت بر محیط زیست با نتایج ملموس کرده­‌است. Savorani معتقد است که سازوکار ETS نیاز به تنظیم مجدد داشته و صنعت سرامیک بایستی در­میان بخش‌­های واجد شرایط هزینه‌­های غیرمستقیم  گنجانده شود.

در میان تمامی این مشکلات صنعت سرامیک و کاشی می­­تواند به پویایی بازار و این حقیقت که بخشی از آن با بازگشایی Cersaie در 27 سپتامبر به مرکز نمایشگاهی Bologna بازخواهد­گشت دل‌خوش باشد. Savorani اضافه می­کند: Cersaie یک رویداد مهم بازاریابی برای بخش ما است و من به موفقیت در این نمایشگاه خوش‌بین هستم. با اعطای گواهینامه‌­های سبز و پروازهای بدون COVID مشتریان ایتالیایی و اروپایی باز می­‌گردند و همچنین مشارکت خریداران سایر کشورها هم تسهیل خواهد شد.

جدول 1 - صنعت کاشی و سرامیک ایتالیا / L’industria italiana delle piastrelle di ceramica

11

منبع: Confindustria Ceramica

To enhance site functions, collect statistical data and improve your overall browsing experience, this site may install third-party cookies on your computer. Amongst other things, these have the purpose of providing services and sending advertising messages in line with the preferences you have expressed during navigation. To find out more or to refuse consent to the use of all or some cookies, click here. By clicking on this banner or any banner element you agree to the use of cookies.