صادرات کاشی چین در سقوط آزاد

16 خرداد 1399

در سال 2019 صادرات کاشی سرامیکی چین ششمین کاهش سالانه را ثبت کرد که با 9.8 درصد کاهش به 770 میلیون متر مربع رسید.

چین نخستین کشوری بود که تحت تأثیر وضعیت اضطراری کرونا ویروس قرار گرفت و همچنین نخستین کشوری بود که از آن بیرون آمد. بنا بر نظر شماری از اقتصاددانان، این مصرف داخلی و نه صادرات است که موجب بهبودی کوتاه مدت چین خواهد شد. این احتمالاً می‌تواند در مورد صنعت کاشی سرامیکی چین نیز صادق باشد.

ادامه روند منفی بی‌وقفه که از سال 2014 تا کنون آغاز شده بود، سال سخت دیگری را برای صادرات کاشی سرامیکی چین در 2019 ثبت کرد. حجم صادرات با 9.8 درصد کاهش از 854 میلیون متر مربع در 2018 به 770.5 میلیون متر مربع در 2019 رسید که این یک زوال شدید در مقایسه با کاهش 5.9 درصدی در سال گذشته است.

کاهش در صادرات مربوط به همه قاره‌ها است.

فروش در آسیا به شدت کاهش یافت و به 477.6 میلیون متر مربع (39 میلیون متر مربع کمتر از 2018، 7.6-%) رسید. فیلیپین با وجود افت 4.3 درصدی تا 77.5 میلیون متر مربع (4.3-%) بزرگ‌ترین بازار صادراتی برای کاشی سرامیکی چین باقی ماند. صادرات در کره جنوبی (12.6-%) و اندونزی (29.3-%) کاهش بیش‌تری داشتند، در حالی که فروش در کامبوج (40+%) و تایلند (3+%) رشد داشت.

در آمریکای لاتین (75.5 میلیون متر مربع، 3 میلیون متر مربع کم‌تر از 2018) و در اقیانوسیه (31.8 میلیون متر مربع، 4 میلیون متر مربع کاهش) و همچنین در اتحادیه اروپا که واردات از چین اکنون کم‌تر از 10 میلیون متر مربع است (14.6-%) و در بقیه اروپا (10.3 میلیون متر مربع، 3.8-%) کاهش از لحاظ حجم کوچک‌تر بودند.

به نظر می‌رسد که منحنی نزولی صادرات چین به آفریقا در 2019 تثبیت شده است و در دو سال گذشته در 120 میلیون متر مربع در مقایسه با اوج 250 میلیون متر مربعی در 2014 ثابت مانده است. در مقابل، آمریکای شمالی با افت صادرات از 80.5 به 45.2 میلیون متر مربع بیش‌ترین کاهش را نشان داد (43.9-%). اگر عوارض گمرکی خنثی کننده (در سپتامبر) و عوارض ضد دامپینگ اِعمال شده بر روی کاشی‌های وارد شده به ایالات متحده از چین را در نظر آوریم، این کاهش دیگر غافلگیر کننده نیست. فروش کاشی‌های چینی در ایالات متحده به نصف کاهش یافته و از 64 میلیون متر مربع در 2018 به 32 میلیون متر مربع در پایان سال 2019 سقوط کرده است، رکودی که کاملاً در 4 ماه سپری شده از سال متمرکز شده است.

به نظر می‌رسد حذف مؤثر چین از بازار ایالات متحده در سه ماهه اول سال 2020 رخ داده که با شیوع همه‌گیری کرونا ویروس تسریع شده است. بین ژانویه و مارس 2020، واردات ایالات متحده از چین از لحاظ ارزش حداقل تا 97.9٪ کاهش یافت!

tab b

cww newsletter eng

cww media kit 2018

To enhance site functions, collect statistical data and improve your overall browsing experience, this site may install third-party cookies on your computer. Amongst other things, these have the purpose of providing services and sending advertising messages in line with the preferences you have expressed during navigation. To find out more or to refuse consent to the use of all or some cookies, click here. By clicking on this banner or any banner element you agree to the use of cookies.