اشتراک گذاری در twitter
Tweet
اشتراک گذاری در facebook
Share
اشتراک گذاری در linkedin
Share

توسعه آفریقا، بازار سرامیک را رونق می‌دهد

تولید و مصرف کاشی‌های سرامیکی آفریقا و نیز واردات از هند و اسپانیا همچنان رو به افزایش است؛ در حالی که واردات از چین کاهش شدیدی را در سال 2018 به ثبت رساند.

 رشد اقتصادی (تولید ناخالص داخلی 1/4+ درصد در سال‌های 2018 و 2019 تخمین زده می‌شود) همراه با رشد سریع شهرنشینی، افزایش درآمد قابل عرضه و به دنبال آن رشد مصرف خصوصی باعث توسعه صنعت سرامیک در قاره آفریقا می‌شود.

در سال 2017 مصرف کل کاشی در آفریقا به دنبال رشد بی‌وقفه با مقادیری بیش از دو برابر در طی 9 سال گذشته به 920 میلیون متر مربع رسید (CAGR، نرخ رشد مرکب سالانه، برابر با 9/8+ درصد 2008/2017) در حالی که تولید محلی روند مشابهی را دنبال کرده و از 308 میلیون متر مربع در سال 2008 به 700 میلیون متر مربع در سال 2017 (CAGR برابر 5/9+ درصد) افزایش یافت و هنوز برای برآوردن کامل تقاضا کافی نبود. در نتیجه، قاره آفریقا همچنان سومین منطقه کلان بزرگ برای واردات کاشی سرامیکی جهان است.

درصد مصرفی که با واردات تأمین شد، تا 55 درصد در دوره 2014-2013 افزایش یافت و سپس به تدریج طی سال‌های بعد کاهش یافت و به 33 درصد در 2017 رسید.

در دوره 2018-2015 واردات به آفریقا بیش از 120 میلیون متر مربع کاهش یافت و در سال گذشته به زیر 300 میلیون متر مربع سقوط کرد.

حدود 77 درصد از کل واردات سال 2018 توسط سه کشور تأمین کننده برتر یعنی چین، اسپانیا و هند برآورده شد که در مجموع 9/230 میلیون متر مربع به آفریقا صادر کردند. اسپانیا حضور قوی‌تری در شمال آفریقا دارد، در حالی که چین و هند بیشتر بر کشورهای جنوب صحرای آفریقا با چندین بازار مشترک (شامل آفریقای جنوبی، سنگال، کنیا، تانزانیا و آنگولا) متمرکز شده‌اند.

به هر حال این سه کشور روندهای رشد نسبتاً متفاوت و حتی متضادی را شاهد بوده‌اند.

در حالی که هند و اسپانیا رشد مثبت را در سال 2018 حفظ کردند (به ترتیب 48+ درصد و 13+ درصد در مقایسه با 2017)، چین – تاکنون بزرگ‌ترین صادر کننده به آفریقا – دچار کاهش شدید (8/20- درصد) شد. در بعضی از بازارها، رکود چین تا حدی با رقابت هند قابل توجیه است؛ حال آن که در بازارهای دیگر به وضوح به استقلال بیشترِ تولید که توسط صنعت محلی حاصل شده است، نسبت داده می‌شود.

نکته مهم در مورد نیجریه است که در سال 2014 از چین 74 میلیون متر مربع وارد کرد، اما در سال 2018 فقط 5 میلیون متر مربع وارد نمود؛ در حالی که تولید داخلی به سرعت گسترش یافته و به 100 میلیون متر مربع در سال رسیده است. کنیا، آنگولا، غنا، تانزانیا و اوگاندا همگی در نتیجه سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و غیرمستقیم چین، [به عنوان] بخشی از راهبرد تولید برون مرزی در کشورهای آفریقایی با قوی‌ترین روابط بازرگانی و سرمایه‌گذاری با چین، به ظرفیت‌های بین 10 تا 30 میلیون متر مربع در سال رسیده‌اند.

مقاله کامل منتشر شده در مجله 38 که به زودی منتشر میشود را بخوانید.

 

 

 

مقالات مرتبط

مقاله های اخیر

عناوین اصلی

بیشتر بخوانید