نمایشگاه چرسای ایتالیا میزبان حضور گسترده بازدیدکنندگان در طول پنج روز برگزاری در مجموع شاهد ١١٢,٣٤٠ نفر بازدیدکننده بود که این رقم ٠/٢% بیش از سال ٢٠١٨ ثبت گردید.
تعداد بازدیدکنندگان چرسای از ١١٢,٠٠٠ نفر فراتر رفته و ضمنا با حضور گسترده بازدید کنندگان از سراسر جهان این نمایشگاه جنبه بینالمللی خود را نیز تأیید کرده است. علیرغم وجود شرایط دشوار در بازارهای بینالمللی، این رویداد ٥٢,٩٩٧ نفر بازدیدکننده بینالمللی را به خود جلب کرده است که این میزان، ٢/٤٧% از کل بازدیدکنندگان را به خود اختصاص میدهد. این رقم نسبت به سال گذشته کاهش جزئی داشت (٩/١- %) و این در حالی است که تعداد بازدیدکنندگان ایتالیایی با ٢/٢% افزایش به ٥٩,٣٤٣ نفر رسید. نمایشگاه امسال در بهبود مستمر کیفیت نمایشگاه و حضور ٨٨٩ غرفهدار از ٤٠ کشور جهان سرآمد بوده است که این رقم ٤٩ غرفهدار بیشتر از سال گذشته است. این تعداد شامل ٣٤٢ غرفهدار غیر ایتالیایی است که ١٨ غرفهدار بیشتر از سال ٢٠١٨ بوده و ٥/٣٨ درصد از کل را شامل میشود. کاشی سرامیکی با ٤٥٨ شرکت، بهترین بخشِ ارائه شده بود و پس از آن تجهیزات حمام با ٢١٤ غرفهدار (٣٠ غرفهدار بیشتر از سال ٢٠١٨) در این نمایشگاه حضور داشت که مؤید اهمیت این بخش در نمایشگاه است.
تمامی رویدادها در چرسای مورد توجه زیادی قرار گرفتند؛ با کنفرانس افتتاحیه تحت عنوان ”سرامیک: از محیطهای سالم تا رشد پایدار و جنگهای تجاری“ آغاز شد که با استقبال بیش از ٥٠٠ نفر همراه بود. پس از اظهارات مقدماتی که توسط رئیس Bologna Fiere، جیانپیِرو کالزولاری (Gianpiero Calzolari) ارائه شد، صحبتهایی توسط جیووانی ساوُرانی (Giovanni Savorani) رئیس کُنفیندوستریا چرامیکا (Confindustria Ceramica)، استفانو پاتوآنِلی (Stefano Patuanelli) وزیر توسعه اقتصادی، پائولا دی میچِلی (Paola De Micheli) وزیر زیرساختها و حمل و نقل، وینچنزو بوچیا (Vincenzo Boccia) رئیس کُنفیندوستریا، استفانو بوناچینی (Stefano Bonaccini) رئیس دولت منطقهای اِمیلیا رومانیا (Emilia Romagna) و فدریکو رامپینی (Federico Rampini) مفسر سیاسی صورت گرفت. پنج کنفرانس در برنامهی فرهنگی ”اندیشهورزی در ساخت مسکن“ (‘building dwelling thinking’) در گالری معماری (Architecture Gallery) برگزار شد که در بر گیرنده سخنرانیهای سخنرانان برجسته بینالمللی بود و حدود ٢٥٠٠ نفر در آن شرکت کردند. بیش از ١٠,٠٠٠ بازدیدکننده در نمایشگاه حمامهای معروف (Famous Bathrooms) گرد هم آمدند که با الهام از حمامهای ٣٢ شخصیت مشهور تاریخی و با تأمین اعتبار از سوی آژانس تجارت ایتالیا (ITA) انجام شد و این نمایشگاه با سخنرانی افتتاحیه فیلیپه داوِریو (Philippe Daverio) آغاز گردید. یکی دیگر از رویدادهایی که توجه زیادی را به خود جلب کرد، Archincont(r)act بود؛ بخش جدیدی در سالن ٢٩ که در آن ده شرکت معماری بینالمللی با شرکتهای املاک و مستغلات دیدار کردند و با کنفرانسی که تحت عنوان ”شهرهای آینده“ توسط فیلیپه داوریو، فدریکو رامپینی و امیلیو موسینی (Emilio Mussini) ارائه شد، افتتاح گردید. Tiling Town رویداد بسیار محبوب دیگری بود که سمینارهای فنی را با حضور گسترده افراد و در مورد اسلبها و پانلهای بزرگ و بخشهای نمایش و با تمرکز بر آموزش و حمام برگزار کرد. بیش از ٤٠٠ مشاوره توسط طراحانی از ١٧ مجله طراحی داخلی حاضر در Media Village در طول رویداد ”چرسای خانه شما را طراحی میکند“ که در روز پنجشنبه ٢۶ و جمعه ٢٧ سپتامبر برگزار گردید، به اعضای عمومی ارائه شد.
هیأت تجاری چرسای که با همکاری دولت منطقهای امیلیا رومانیا و آژانس تجارت ایتالیا (ITA) سازماندهی شد، شامل حدوداً ١٠٠ شرکت پیشرو معماری از ایالات متحده، کانادا، فرانسه، آلمان، انگلیس، جمهوریهای بالتیک، اسکاندیناوی و کشورهای حوزه خلیج فارس بود. باز هم امسال چرسای برای دانشآموزان (Cersaie for Students) شاهد مشارکت بیش از ٣۶٠٠ دانشآموز دبیرستانی و دانشجویان دانشگاه بود که در مجموعهای از جلسات مربوط به هوش مصنوعی و اشتغالزایی شرکت کردند؛ این در حالی است که درس به صورت معکوس توسط فرانچِسکا مولتِنی (Francesca Molteni) کارگردان فیلم ارائه شد و بیش از ٢٠٠٠ دانشجو حضور یافتند.
علاقه شدید رسانهها به چرسای با حضور ١٠٤٤ روزنامهنگار (۶١٨ روزنامهنگار ایتالیایی و ٤٢۶ روزنامهنگار بینالمللی) در طی پنج روز نمایشگاه و توسط رویدادهای گفتگو که در ١٢ کافه مطبوعات (Press Cafés) برگزار شد، منعکس گردید؛ کافههایی که در آنها سردبیران مجله، موضوعات مورد بحثِ روز را با مهمانانی از دنیای طراحی و معماری مورد بحث و بررسی قرار دادند. کنفرانس مطبوعاتی بینالمللی با حضور بیش از ١٥٠ روزنامهنگار از سراسر جهان برگزار شد و سخنرانیهای پالما کاستی (Palma Costi) مسئول امور تولید برای دولت منطقهای امیلیا ـ رومانیا و روبرتو لوئونگو (Roberto Luongo) مدیر کل ITA ارائه شدند.
مشارکت با هفته طراحی بولونیا (Bologna Design Week) که اکنون در سال پنجم فعالیت خود است، برنامه کاملی از رویدادهای شبانه را در شهر بولونیا ارائه داد که در بین بازدیدکنندگان چرسای بسیار محبوب بود و در طول چند سال آینده شاهد توسعه بیشتری خواهد بود.